LAMENTA
Lamenta is de creatie van Torres Guerrero en Augustijnen die een groep van negen hedendaagse Griekse dansers samen brengt. Met hun verscheidenheid aan danstechnieken onderzoeken ze hoe de energetische - zowel aardse als transcendentale - kwaliteiten van de Griekse muziek en dans, zich verder kunnen ontplooien in een hedendaagse creatie. Met als inzet een ritueel van vandaag dat zich ontdoet van de pijnlijke gevoelens die verlies met zich meebrengt om daarna op een positieve manier te kunnen verder leven.
Ωρέ σήκω, Μαριόλα η μαύρη ν'από τη γη
ωρέ κι από το μαύρο χώμα, ψυχή, καρδούλα μου
Ωρέ με τι ποδάρια η μαύρη να σκωθώ
ωρέ και χέρια ν'ακουμπήσω, ψυχή Μαριόλα μου.
“
”
Poor Mariola, rise from the earth.
Rise from the black soil. You are my heart Mariola.
How can I rise without feet, poor woman?
How can I touch without hands? You are my soul, Mariola.
Μαριόλα (Mariola), a traditional miroloi
Presentatie
Hoe emoties van verlies en verdriet vertaald worden naar dans.
Koen Augustijnen en Rosalba Torres Guerrero zoeken in hun werk voortdurende naar de vertaling van emotionele ervaringen, via het lichaam, naar dans en fysiek theater.
Het is een centraal element in hun artistiek traject en in hun onderzoek. Het is de kern van waar ze het in hun choreografisch werk over willen hebben.
De afgelopen jaren reisden ze vaak naar verschillende regio’s in Griekenland en werden er getroffen door de impressionante rituelen van rouw, zang en dans tijdens begrafenissen. Ze leerden er de Griekse klaagzangen en rouwliederen – genaamd miroloi – kennen en realiseerden zich dat er in onze hedendaagse Noord-Europese samenleving een groot gebrek is aan ruimte en aan rituelen om gevoelens van verlies en verdriet uit te drukken.
Deze miroloi, die uiting geven aan diepe gevoelens van verdriet en verlies, worden uitgevoerd tijdens begrafenissen maar ook wanneer iemand het gezin verlaat om te trouwen of te emigreren. Deze klaagliederen zijn onderdeel van een collectieve beleving van verlies en afscheid nemen. Al zingend het verlies aanvaarden en de gevoelens van verdriet loslaten. De makers passen de kracht van de miroloi toe in een andere context - die van de hedendaagse dans die traditionele kunstvormen integreert en er mee in dialoog gaat.
Traditie en hedendaags
zijn niet elkaars tegengestelden
Elke levende traditie heeft hedendaagse uitdrukkingsvormen. Augustijnen en Torres trekken een parallel tussen het proces van de miroloi en het proces van het transformeren van een traditionele dansvorm. De miroloi helpt om het verlies te accepteren. Door los te laten, vindt een transformatie plaats. Om traditionele dansvormen te transformeren en opnieuw te verkennen, moet je accepteren dat je bepaalde elementen uit het verleden achter je laat. Door dit te doen, kan een hernieuwde hedendaagse dansvocabulaire ontstaan.
In hoeverre is traditionele dans permeabel voor andere invloeden? Hoe verhouden we ons tot het verleden? Wat is de impact hiervan op ons lichaam en geest? Hoe verhouden we ons tot traditie?
Hoe kan dit vandaag op het podium worden gepresenteerd en interessant worden voor een modern publiek? Hoe is het mogelijk om de traditie te transformeren zonder zijn ziel te verliezen?
Hoe kan dans praten over de communicatie tussen de groep en het individu? Kunnen we traditionele codes uit het verleden ontgrendelen om nieuwe culturele paden in hedendaagse dans te verkennen?
Griekenland is een land waar de traditionele dans en muziek nog steeds een belangrijk deel uitmaken van de samenleving. De volgende generaties zullen beslissen of ze deze tradities in leven zullen houden of ze in de musea zullen bewaren als oude objecten of in het slechtste geval, ze laten verdwijnen en laten opgaan in de reguliere westerse cultuur. In dat perspectief kan een geactualiseerde traditionele dans een maatschappelijke dimensie aannemen en een politiek statement zijn. Kiezen we ervoor om gewortelde tradities en rituelen de rug toe te keren? Laten we de traditie afdwalen naar een identitair isolement of gebruiken we hun intrinsieke kracht in de realiteit van vandaag? Kunnen we het beste van beide werelden (traditionele en hedendaagse dans) gebruiken in een moderne interculturele voorstelling?
Lamenta herinvesteert in de intuïtieve, fysieke en fundamentele krachten van de traditionele Griekse dans, met zijn stimulerende, aardse en transcendentale kwaliteiten, om een hedendaagse creatie te ontplooien en te voeden. Met het lichaam als een kruispunt tussen het intuïtieve en het intellect, het irrationele en de controle, als een gesprek tussen Dionysos en Apollo in een voortdurende uitdaging op weg naar een huidige, relevante en onthullende synthese.
De her-verkenning en het onderzoek van de Griekse traditionele dans en muziek gaat verder dan het kopiëren van vormen. Negen Griekse hedendaagse dansers - Lamprini Gkolia, Christiana Kosiari, Konstantinos Chairetis, Petrina Giannakou, Dafni Stathatou, Athina Kyrousi, Taxiarchis Vasilakos, Alexandros Stavropoulos & Spyridon ‘Stak’ Christakis – die allen een traditionele dansachtergrond uit verschillende regio’s hebben, komen samen met Siamese Cie en verkennen elementen van de miroloi en de Griekse traditionele dans opnieuw via een eigentijds prisma.
Deze traditionele dans, die de energieke en populaire uitdrukking is van het behoren tot een collectief lichaam, wordt getransformeerd ondervraagd, gedeconstrueerd en opnieuw samengesteld door het toepassen van een taak-gebaseerd proces.
Het creatieproces wordt gevoed door de Griekse dramaturge Georgina Kakoudaki en door de Belgische dansdramaturg Guy Cools. Zij zorgen voor het nodige inzicht in de Griekse tradities, geschiedenis en mythologie. Parallel aan het creatieproces van Lamenta, publiceert Cools zijn nieuw boek: ‘Performing Mourning. Laments in Contemporary Art’ (Valiz, 2021).
De muzikale dramaturgie is de ruggengraat van Lamenta
Augustijnen en Torres Guerrero concentreren zich op de miroloi en andere traditionele muziek uit de regio Epirus in het noorden van Griekenland. Toen Augustijnen een paar jaar geleden die regio bezocht in de week van 15 augustus (Mariafeest), ontmoette hij tijdens het Kerasovo Muziekfestival en tijdens de festiviteiten in de dorpen in de regio, enkele geweldige muzikanten zoals percussionist en zanger Alexandros Rezopoulos en componiste/zangeres Xanthoula Dakouvano. Xanthoula is artistiek leidster van het "Kerasovo Music festival" en geeft les in polyfone traditionele liederen van Epirus. Koen volgde haar workshop en was onder de indruk van de kracht van deze muziek. Xanthoula heeft de traditionele muziek van Epirus in haar bloed maar maakt ook cross-overs naar andere culturen. Vanuit deze ontmoeting begon de samenwerking met Griekse muzikanten.
Xanthoula heeft de muzikale leiding en coördineerde de muziekopnames. Zij bracht 15 muzikanten bijeen om de nieuwe opnames te maken van de miroloi, geselecteerd voor Lamenta. Onder de muzikanten zijn de bekende klarinettist Niko Filippidis en zijn groep, Alexandros Rezopoulos en talloze muzikanten van de hedendaagse Griekse etno-jazz scène, zowel als Xanthoula zelf als zangeres. De groep Griekse muzikanten wordt vergezeld door één "buitenstaander" om de cross-over te verrijken: Magic Malik (Parijs) een uitzonderlijke fluitspeler en zanger. (Magic Malik Orchestra - St-Germain).
Componist en muzikant Sam Serruys, die al aan verschillende creaties van Augustijnen en Torres Guerrero (Pénombre, Gudirr Gudirr, Badke en (B) heeft meegewerkt, voorziet de voorstelling van een aantal soundscapes.
De muziek wordt uitgebracht op CD (in een productie van Mousa Athene).Een paar geluidsfragmenten in de sound cloud :
De regio van Epirus werd in het verleden vaak bezet door andere naties en in de meer recente geschiedenis, werd dit afgelegen, geïsoleerde gebied getroffen door massa-immigratie. Het lijkt erop dat het harde leven en lijden wordt vertaald in de muziek door een zware, diepe drumbeat en door een extreem vertraagd ritme. Het zware, geaarde ritme en het buitengewone gebruik van de klarinet zijn van groot belang voor de ziel van deze muziek en voor de sfeer van de uitvoering.
Lamenta zal het hele spectrum gebruiken van vertraagde muziek tot extreme versnelling om een dynamische spiraal te creëren, zoals een pomp die naar een mogelijke catharsis leidt.
De muzikale dramaturgie van de voorstelling begint bij de heropleving van de miroloi in hun traditionele vorm om meer en meer over te gaan naar hedendaagse muziekvormen, met invloeden van post-rock en jazz die het geheel eigentijds maken.
Tour dates
2021
15, 16 juni > Athens & Epidaurus Festival (GR)
30 juni - 01 juli > La Comédie de Clermont-Ferrand (F)
7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15 juli > Festival d’Avignon (F)
17 juli > Théâtre Paul Eluard Bezons (F)
9 & 10 oktober > MARS Mons (B)
13, 14, 15 oktober > Le Maillon / SN Strasbourg & Pôle Sud / CNDC Strasbourg (F)
20 oktober > Stadsschouwburg Brugge (B)
21, 22, 23 oktober > Kunstencentrum Vooruit Gent (B)
13, 14 december > La Villette Paris (F)
2022
28, 29 januari > KVS Brussels (B) (option)
3, 4 februari > Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (Lux)
18, 19 februari > Charleroi Danse (B)
5 mei > Arsenal Cité musicale-Metz (F)
7, 8, 9 mei > Festival Recklinghausen (D) Duitse première
10 juni > Cultural Foundation Abu Dhabi (UE)
4 september > Festival Oriente Occidente Rovereto (IT)
14 november > La Passerelle Saint-Brieuc (F)
16, 17 november > Théatre de Cornouaille Quimper (F)
2023
7 maart - Festival Schrittmacher- Heerlen, NL
9 maart- Théâtre Dôme - Albertville, F
13 maart - Festival TanzMainz- Mainz, D
15 maart - Stadsschouwburg - Rotterdam, NL
31 maaart - Théâtre Olivier - Istres, F
1 april - Théâtre de Verdure - Draguignan, F
6, 7 april - Théâtre de Nice - Nice, F
23 mei - La Rampe - Echirolles, F
25 mei - Théâtre de Sète - Sète, F
? juli - Rialto Theatre - Limassol - Cyprus
Nicosia Municipal Theatre – Cyprus
15-16 november: Théâtre Chateau rouge Annemasse F
Cast & Credits
Concept and choreografie:
Koen Augustijnen & Rosalba Torres Guerrero
In samenwerking met de dansers:
Lamprini Gkolia, Christiana Kosiari, Konstantinos Chairetis, Petrina Giannakou, Dafni Stathatou, Athina Kyrousi, Taxiarchis Vasilakos, Alexandros Stavropoulos & Spyridon ‘Stak’ Christakis
De voorstelling wordt geproduceerd door Siamese Cie in samenwerking met La Comédie de Clermont-Ferrand scène nationale.
De internationale coproducenten zijn:
La Comédie de Clermont-Ferrand scène nationale (F)
Festival d’Avignon (F)
Athens and Epidaurus Festival (GR)
La Villette Paris (F)
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (LUX)
Charleroi Danse (B)
Le Maillon Strasbourg (F)
Pôle Sud/CNDC Strasbourg (F)
Le Manége Maubeuge (F)
TPE Bezons (F)
Ruhrfestspiele Recklinghausen (D)
MARS - Mons Arts de la Scène
Arsenal Cité musicale-Metz (F)
Duncan Dance Research Center Athens (GR)
Met de steun van Belgian Tax Shelter, Stad Gent en DRAC Auvergne- Rhône-Alpes (F)
Hoe is het mogelijk om de traditie
te transformeren zonder zijn ziel
te verliezen ?
”
“
Muzikale leiding:
Xanthoula Dakovanou
Muzikanten:
Guests Magic Malik (fluit, stem) & Nikos Filippidis (klarinet) met gastmuzikanten
Kleon Andoniou (electrische gitaar, stem), Solis Barkis (percussie), Dimitris Brendas (klarinet, kaval), Xanthoula Dakovanou (stem), Lefkothea Filippidi (stem), Kostas Filippidis (luit), Stefanos Filos (viool), Avgerini Gatsi (stem), Panagiotis Katsikiotis (drums), Dimitris Katsoulis (viool), Ourania Lampropoulou (santouri), Antonis Maratos (basgitaar, contrabas), Alexandros Rizopoulos (percussie, stem) & Thanassis Tzinas (stem)
Opnames in de Studio Syn ENA - Athene door Giorgos Korres
Mixing door Giorgos Dakovanos en Giorgos Korres
Muzikale productie MOUSA, Athene (GR) www.musamusic.gr
Soundscape:
Sam Serruys
Dramaturgie:
Georgina Kakoudaki & Guy Cools
Kostuumsontwerp:
Peggy Housset
Lichtontwerp:
Begoña Garcia Navas
Technische leiding (licht – klank):
Michel Delvigne
Zakelijke leiding:
Herwig Onghena
Administratie, productie & tour management :
Nicole Petit
Booking
ART HAPPENS
Sarah De Ganck
+32 496 26 08 32
& Beth Thyrion
Siamese Cie en de Griekse dansers
kunnen tijdens de tournee workshops geven.
Pers