top of page

AMOURS AVEUGLES

In hun nieuwe dansvoorstelling concentreren Rosalba Torres Guerrero en Koen Augustijnen zich zowel op de muziek van Claudio Monteverdi en enkele van zijn tijdgenoten, als op twee emblematische en gedoemde liefdes-koppels, vaak gebruikt in de barokmuziek: “Orfeo & Eurydice” uit de Griekse mythologie en “Il Combattimento di Tancredi & Clorinda”. Beide verhalen ze over onmogelijke en/of fataal aflopende liefdes.

99_SiameseCie_2024©DannyWillems_0DS2736_

Het podium wordt bespeeld door 6 ervaren vertolkers: twee accordeonisten, Philippe Thuriot en Gwen Cresens, sopraan Liesbeth Devos en tenor Ed Lyon, en twee dansers, Rosalba Torres Guerrero en Elie Tass.

De 2 gerenommeerde Belgische accordeonisten, gaan met de partituren aan de slag en arrangeren de muziek voor twee accordeons, sopraan en tenor. Ze geven deze creatie een originele muzikale ingang en bieden een nieuwe emotionele lezing van deze muziek aan.

 

Beide liefdesverhalen roepen talrijke vragen op die Siamese Cie dansant en emotioneel verwerken in Amours Aveugles. Leidt verblinding tot onherroepelijke daden? Waarom vertonen mensen vaak gedrag dat ertoe leidt dat men er precies het tegenovergestelde mee bereikt van wat men beoogt? Hoe komt het dat mensen die van elkaar houden elkaar niet kunnen herkennen? Staan onze emotionele pantsers ons in de weg? Hoe komt het dat mensen elkaar, ondanks hun liefde voor elkaar, kunnen doden? Wat te doen met onweerstaanbare impulsen en driften? Hoe kan een diep en oprecht verlangen de dood van iemand anders, van de verlangde, de geliefde betekenen?

 

Waar Orfeo en Eurydice onder het juk van de Olympos leven, en Tancredi en Clorinda binnen de dwingende kaders van twee monotheïstische godsdiensten, is de westerse hedendaagse mens op zichzelf teruggeworpen, zonder god of goden, zonder dwingende gendertypes, zonder vaststaande rollen in een snel veranderende samenleving.

 

Lichamen en geesten lijden vandaag onder toenemende barrages aan digitale normering, overinformatie, hyperindividualisering, ethische en morele herijking /verandering, fake news, onbestaande feiten.... Daardoor lijken lichamen steeds meer in slagvelden te veranderen, overgeleverd aan fysieke barrières en filters tussen de sociale wezens waaruit de mensheid bestaat.

 

De fysieke nabijheid, de huidhonger krijgt het steeds moeilijker,  opgesloten als mensen zijn in hun digitale bubbels, waardoor wantrouwen en isolatie welig kunnen tieren.

Wat kunnen onmogelijke liefdes tegen dat licht gehouden, vandaag betekenen?

Première 2 oktober 2024 - 20:00 in Stadsschouwburg Brugge

Cast & Credits

Concept en choreografie: Koen Augustijnen    en Rosalba Torres Guerrero

Dans: Rosalba Torres Guerrero/Meritxell Checa en Elie Tass

Livemuziek: Philippe Thuriot (accordeon)        en Gwen Cresens (accordeon)

Zangers: Liesbeth Devos (sopraan) en Ed Lyon/ Matthew Long (tenor)

Muzikale compositie: Claudio Monteverdi,  Luigi Rosso, Marco Ucellini, Antonio Sortorio, Girolamo Frescobaldi.

Dramaturgie: Dirk Verstockt

Kostuumontwerp: Peggy Housset, Eleni Ellada Damianou ism Chiara Mazzarollo

Creatie haarkostuum: Sara Judice de Menezes

Lichtontwerp: Helmut Van den Meersschaut

Assistentie lichtontwerp: Seppe Brouckaert

Techniek: Helmut Van den Meersschaut/Sarah Feyen

Financieel beheer: Herwig Onghena

Productieleiding en administratie: Nicole Petit

Met dank aan Gerardus De Swerts, laGeste Gent, CC De Factorij Zaventem, La Raffinerie/Charleroi Danse Brussel.

Productie: Siamese Cie/GLOED vzw

In coproductie met: Théâtre Mars Mons - Arts de la Scène (B), Charleroi Danse  - centre chorégraphique Wallonie Bruxelles (B), Théâtre Château rouge - SC Annemasse (F), Théâtre de Cornouaille Quimper (F) , Espaces Pluriels - SC- Pau (F) en De Munt/La Monnaie Brussel, B.

Met de steun van de Vlaamse Overheid – Cultuur, de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter en de DRAC Auvergne-Rhône-Alpes.

tax shelter belgian.png
DRAC_Auvergne_Rhone_Alpes_RVB.jpg
basislogo_sponsoring_1.png
bottom of page